Cizkrajovské odcizení
Oprýskaná budova a trochu nostalgie, když se řekne Cizkrajov.
Bývaly doby v naší farnosti, kdy hvězda jménem Cizkrajov zářila na obloze bystrckého farního dění nepřehlédnutelným jasem.
Pak přišel zlom. Nebyl jediný. Ale tento zlom znamenal vypršení naší desetileté nájemní smlouvy této opuštěné fary
v krásném prostředí na pokraji České Kanady.
Přesto se však i s novým majitelem podařilo dojednat dva týdny během prázdnin pro bystrckou farnost.
Nový správce nelenil a sehnal peníze na opravu interiéru.
Takže, kdo by soudil podle zevnějsku, bude radostně zklamán.
Vykoupe se třeba v koupelně, jakou nemá ani doma.
Mezitím správa fary přešla zase do jiných rukou. A ty, jak se zdá, také nelení a zvelebují.
Přibývá zájemců o využití. Jen u nás zájem klesá. První ze dvou letošních týdnů nám propadl.
V Cizkrajově měl být známý a tradiční cyklisťák.
Pro nezájem však musel být zrušen.
Naštěstí se naplnil aspoň týden druhý.
I když o ten první jsme možná letos definitivně přišli.
O druhý bychom mohli přijít v roce příštím...
Nová pastorační asistentka
Zvídaví čtenáři si možná řeknou, kdo asi ten překlep, zmíněný v předchozím odstavci,
spáchal.
Paní Eva Nosková už jako pastorační asistetka skončila,
a užívá si důchodu (pokud se ovšem při výši důchodů dá o užívání si mluvit),
pan farář jako známý křížovkář musí být velmi precizní, ten by to nenapsal.
Otec Pavel internet používá jen pro spojení se svými milými Concordy, ten by to taky nenapsal.
Nebudeme vás napínat, jsme první, kdo vám může představit
novou farní asistentku. Všichni ji určitě podle obrázku poznáte.
Jak je vidět, je to žena do nepohody.
Dvě ze čtyř dětí potřebují mít mámu, která navíc přitom studuje, ještě dost blízko
a tak nastoupila jen na poloviční úvazek.
To vlastně znamená, že ta zadní strana Infa, kde byl ten překlep,
měla být prázdná...
Nové pastorační asistentce přejeme, ať jí to organizování farního života hezky jde,
děti poslouchají a jedničky se sypou.
Úzké dveře
Snažte se vejít úzkými dveřmi,
slyšeli jsme dnes v evangeliu.
Je to známý úryvek, slyšeli jsme ho už mnohokrát, někdo se občas i snaží
a těmi úzkými dveřmi se dere.
Ale pozor na úhel pohledu!
Velmi úzce se například jeví z chrámové lodi dveře do sakristie.
Je to ovšem klam způsobený perspektivou, ty dveře jsou širší, než vypadají, a Pánova pobídka zřejmě nemíří k tomu,
abychom se do nebe tlačili přes sakristii a tedy tam chodili co nejčastěji.
Rovněž dveře od fary jsou poměrně úzké.
Ale je skoro jisté, že ani znalost otevíracího kódu, který se mimochodem často mění,
neposouvá snaživce nijak významně do Božího království.
Ani to, jak nadstandardní vztahy se podaří získat s tím či oním knězem.
Hospodář hrozí vyvržením i těm, kteří by se mohli pochlubit, že s ním jedli a pili.
Takže i kdyby se podařilo proniknout na výsluní přízně biskupa či papeže, a s nimi dokonce pojíst a popít a třeba si s nimi i potykat,
nic to neznamená, protože pravidlo výběru hostů na nebeskou hostinu bylo v závěru úryvku zmíněno poměrně jasně
- budou to ti poslední nenápadní.
Jak se volí biskupové
Jako kdybychom vás viděli, milí čtenáři, jak se blahosklonně usmíváte.
Copak nám o tom může asi Oko říct nového.
Nějak podobně jsme tvářili my, když takhle začal náš jáhen svou pravidelnou pondělní promluvu.
Co asi nám může odtajnit takový jáhen?
No, nebudeme vás napínat, neodtajňovalo se.
Nicméně to byla zajímavá procházka různými způsoby,
toho, jak se lidé stávali biskupy.
Souviselo to s dnešním čtením, kde svatý Pavel nabádá Tita, podle jakých kritérií má vybírat starší.
Jedním z nich bylo, že musí mít spořádanou rodinu a poslušné děti.
(Vida, teď je rodina spíš překážkou, byť by byla sebespořádanější.)
První volba byla zvlášť zajímavá. Biskup Matěj byl vylosován ze dvou.
To bylo takové pěkné gesto vůči Bohu,
který nám dal svobodnou vůli, které my se přece jen v posledním kroku zříkáme.
A přesouváme volbu na poměrně složitě předvídatelný fyzikální proces v naději,
že kdyby Bůh chtěl nějak zasáhnout, tak zde mu to nebude tolik proti srsti,
jako nám vzít kousek té svobodné vůle. Je to vlastně akt víry v Boží všemohoucnost (i když Bůh stejně tak nerad zasahuje do autonomie fyzikálních zákonů, které tak moudře nastolil).
Postupně se nám veřejná volba stávala plašší a plašší.
Až se nakonec ukryla v tajnosti.
Náš jáhen zakončil promluvu osobní poznámkou, že jemu se ta tajná volba líbí,
protože, jak by se pak prý lidé dívali na ty neúspěšné kandidáty.
A vzhedem k tomu, že to byla poznámka osobní, můžeme si snad dovolit
malou polemiku.
Zvláště v době, kdy se ve světě neustále někdo volí, ja ta obava asi lichá,
protože ti nezvolení se otřepou a jsou zvoleni příště. Trochu se do toho možná vkrádá i záměna
služby a hodnosti a vůbec naše touha všechno rovnat do řady podle velikosti.
To nám zůstalo od doby apoštolů stejně jako vkládání rukou při předávání apoštolské posloupnosti.
To druhé bychom měli stůj co stůj zachovat,
tomu prvnímu se bránit, přesto že úplně se toho nezbavíme asi nikdy.
Být ustanoven biskupem je především náročná služba, do které je ustanoven ten, který se na to nejvíce hodí
a možná i nebude scházet jinde. Nikde není dáno, že biskup půjde do nebe první.
Hodně dostal, hodně hřiven se po něm bude chtít zpátky. Takže my tady za Oko slibujem, že se nezvoleným kandidátům nebudeme vysmívat :-)
Kostelní myš
Hodně je těch, kteří vědí, co symbolizuje toto slovní spojení.
Těch, kteří kostelní myš skutečně viděli,
nebude asi v naší sekularizující se společnosti příliš mnoho.
Naštěstí jich při středeční večerní mši zase pár přibylo.
Jeden takový exemplář myši kostelní totiž během bohoslužby vykoukl někde zpoza piedestalu Panny Marie,
trochu zašmejdil pod schody a šup a už si to mazal do tzv. Jarovy sakristie.
V tu chvíli těm několika pozorovatelům zatrnulo a pár okamžiků čekali,
zda vypískne paní kostelnice. Ta se však zachovala důstojně, nebo si ničeho nevšimla, a nevypískla.
Tím máme za sebou první dějství.
Teď zbývá ovšem otázka, jak chudobně si myška v našem kostele žije.
Jestli se jí nepodařilo založit rodinu, neboť myš je tvor společenský a ráda se množí.
A kdy se zase ukáže?
I když není pochyb, že i tohoto často obtížného hlodavce stvořil také náš Pán,
není dobré, aby nám pobíhal v Hospodinově domě.
Kde se vzala?
A z čeho žije? V nouzi prý je schopna vzít zavděk i mýdlem a svíčkami.
Jedno vysvětlení se nabízí. Když chcete, aby se vám ptáci nezabíjeli o skleněnou tabuli, namalujete na ni dravce.
Když dáte predátora před kostel, kam se asi myšky schovají?
Máte to ale háček - myš má výborný čich a sluch.
Ale vidí hodně bídně, takže bílý kocour před kostelem je tentokrát bez viny.